تولد | ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ ۱۷ مارس ۱۹۰۷ تبریز |
مرگ | ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ ۴ آوریل ۱۹۴۱ (۳۵ سالگی، بر اثر حصبه) تهران |
مدفن | حرم فاطمه معصومه، قم |
نام دیگر | رخشنده اعتصامی |
زمینه فعالیت | شعر فارسی |
ملیت | ایرانی |
محل زندگی | تهران |
نهاد مرتبط | کتابخانه دانشسرای عالی تهران |
همسر | فضلالله اعتصامی |
والدین | یوسف اعتصامی آشتیانی اختر فتوحی |
گفتاورد | |
من این ودیعه به دست زمانه میسپرم زمانه زرگر و نقاد هوشیاری بود سیاه کرد مس و روی را به کورهٔ وقت نگاه داشت، به هرجا زر عیاری بود |
رخشندهٔ اعتصامی مشهور به پروین اِعتِصامی (۱۲۸۵–۱۳۲۰) از زنان شاعر ایرانی است.
پروین اعتصامی
خلاصه : پروین
اعتصامی ، دختر یوسف اعتصامی آشتیانی ( اعتصام الملك ) ، در سال 1285 هجری
شمسی در تبریز از مادر زاده شد. او تحصیلات خود را در كالج آمریكایی به
پایان رساند و به اخذ گواهینامه ی دوره ی متوسطه نائل آمد و در جشن فارغ
التحصیلی خود خطابه ی « زن و تاریخ » را ایراد كرد. پروین ، ادبیات فارسی و
عربی را در نزد پدرش آموخت . پروین در شعر ، سبك اساتید خراسان و عراقی را
پسندید و در قصیده ، را ه آنان را دنبال نمود . او سرانجام در شب 16
فروردین ماه سال 1320 در حالی كه پروین داشت شوط جوانی را می پیمود ، جهان
را ترك گفت.
والدین و انساب : پروین
دخت اعتصامی دختر مرحوم یوسف اعتصامی ( اعتصام الملك آشتیانی ) یكی از
گویندگان توانای معاصر در شعر فارسی است.اعتصام الملك از نویسندگان ایران
معاصر مدیر مجله معروف« بهار» بود و به شعر و ادب عشق می ورزید.دهخدا
درمورد او می نویسد:« یوسف اعتصامی در زبان تركی اسلامبولی دبیری شیرین سخن
و در فرانسه مترجمی توانا و در لسان و ادب عرب بالخصوص یكی از ائمه و
اركان به شمار میرود چنانكه در احاطه به این لغت در ایران بی همال و در مصر
و عراق و شام كم نظیر بود.در خطوط اربعه نستعلیق و نسخ و شكسته وسیاق از
بسیاری از استادان سلف گوی سبقت ربود. همچنین وی كتابهای بینوایان و خدعه و
عشق (شیلر) را ترجمه كرده است.» [ پیام نوین- سال دوم, شماره 6, اسفند
1338 .]
اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی : پروین
از زمان كودكی با شعر و ادب آشنا شد ، چرا كه خانه ی آنها محفل شاعران و
فرزانگان آن روزگار بود و پروین با ادبیات و شعر بزرگ شد. [زندگی نامه
شاعران ایران ،تالیف : لیلا صوفی ،ص 223 ]
تحصیلات رسمی و حرفه ای : پروین
در كودكی به همراه خانواده به تهران آمدو مقدمات عربی و برخی متون فارسی
را در خانه نزد پدر فرا گرفت. بعد از آموختن ادب فارسی و عربی به مدرسه
دخترانه ( ایران نبل ) كه از سوی آمرییكاییان اداره می شد رفت و در سال
1303 شمسی دوره تحصیلی آن مدرسه را به پایان رساند.[ پیام نو - سال نخست ،
شماره نخست، مرداد 1323]
فعالیتهای ضمن تحصیل : پروین
سرودن شعر را از كودكی آغاز كرد. وبا تكامل فكری اشعارش آب و رنگی یافت و
آنها را در حضور ادبا و شعرایی كه در مجلس پدرش حاضر می شدند می
خواندچنانكه مورد تعجب و درعین حال تحسین حاضرین واقع می شد.[ پیام نو -
سال نخست ، شماره نخست، مرداد 1323]
همسر و فرزندان : پروین
در 19 تیر ماه 1313 با پسرعموی خود به نام فضل الله كه رئیس شهربانی بود
در كرمانشاه ازدواج كرد. [زندگی نامه شاعران ایران ،تالیف : لیلا صوفی ،ص
224 ]
وقایع میانسالی :
پروین چهار ماه پس از عقد با همسر خود به كرمانشاه رفت ، اما از همان آغاز
پیدا بود كه دیگر با دل و جان به شعر و شاعری نمی پردازد چرا كه روح خشن و
نظامی شوهرش با روح لطیف پروین هم خوانی نداشت ، پروین نمی توانست
برخوردهای او را تحمل كند پس با برادرش راهی تهران شد و سرانجام در 11
مرداد 1314 با چشم پوشی از مهریه از وی جدا شد. این تجربه ی تلخ از زندگانی
مشترك ، پروین را در دنیایی از غم و اندوه و انزوا فرو برد و باز هم متوسل
به روحیه ی آرام خود شد و از كم وكیف آن با هیچ كس صحبت نكرد فقط چند بیت
سرود : ای گل تو زجمعیت گلزار چه دیدی جز سرزنش و بد سری خار چه دیدی ای
لعل دل افروز تا با این همه پرتو جز مشتری سفله به بازار چه دیدی رفتی به
چمن ، لیكن قفس شد نصیبت غیر از قفس ای مرغ گرفتار چه دیدی زندگی نامه
شاعران ایران ، تالیف : لیلا صوفی ، ص 224 ]
زمان و علت فوت :
پروین در سوم فروردین 1320 بی هیچ سابقه ای بیمار شد و حصبه گرفت. در
لحظات آخر عمر از دایی خود كه هر روز بر سر بالین او می آمد خواست تا برای
مادر تسكینی باشد و بعد بیهوش شد و در نیمه شب جمعه 15 فروردین 1320 در
آغوش مادر جان داد. جنازه پرورین در صحن حضرت معصومه در قم در كنار آرامگاه
پدرش به خاك سپرده شد. [ زندگی نامه شاعران ایران ، تالیف : لیلا صوفی ، ص
225 ]
فعالیتهای آموزشی :
پروین در همان مدرسه ای كه دوره ی تحصیلی خود را در آن سپری كرد ( ایران
نوبل ) ، بعد از اتمام تحصیل به تعلیم پرداخت. [ زندگی نامه شاعران ایران ،
تالیف : لیلا صوفی ، ص 225 ]
آرا و گرایشهای خاص : استاد
بهار در مورد اشعار پروین اعتصامی چنین می گوید : «پروین در قصاید خود پس
از بیانات حكیمانه و عارفانه روح انسان را به سوی سعی و عمل امید ، حیات ,
اغتنام وقت ، كسب كمال ، همت ، اقدام نیكبختی و فصیلت سوق می دهد .»او
همچنین می گوید :« ... خانم پروین در سروده هایش مهر مادری و لطافت روح
خویش را از زبان پرندگان ، از زبان مادران فقیر ، و از زبان بیچارگان بیان
می كند.» [ چیستا - سال شانزدهم ، شماره ی 151 ، مهر 1377 ] پروین درزیستن و
سرودنش به تك تك عناصر هستی ، دگرگونه می نگرد . در ورای پرده های
پوشاننده ظاهری ، درون و باطن مخلوقات را می نگر د،خود را در هم جوهری
روحی با عناصر جهان می بیند وبرای هر یك از اعضا ء وجوارح به ظاهر بی جان
آن ، جانی تازه و حالتی ذی شعور متصور می شود . ازنظر گاه او ، جهان و
عناصر آن از روح فعال زندگی و خصایص شعور مند برخوردار هستند . دراین نگرش
كه از نوعی بینش اساطیری و برداشت ازلی انسان باستان از جهان نشات می گیرد ،
هر جزیی ازعالم دارای حیاتی پویا ، مستقل ، زنده و زایا است . در شعر او
بد نشانه ها و ویژگی ها ی بینش اساطیری می توان اشاره كرد . در جهان شعر
پروین همه مخلوقات جهان دارای جان هستند و تك تك عناصر طبیعت را روانی
جادویی است . وی در این جهان با عناصر و حوادث طبیعی همانندموجود است از
نعمت تفكر و تكلم برخوردار می شوند . در این نوع نگرش و گویش ، شاعر قصه
پرداز ، آرمان هاو آوازه های خویش را از زبان عناصر جهان و حتی اشیا ء بی
جان و جامدی چون سنگ و چوب می گوید . [ احمدی ملكی رحمان . بینش اساطیری
درشعر پروین اعتصامی،فصلنامه هنر . دوره جدید ،زمستان 1377 ،پیاپی 38،
ص234 ]